top of page
Search

NYHETSBREV APRIL 2025



KJÆRE KOLLEGAER


Vi går inn til en solid pallplass i første kvartal med 10.2% markedsandel. Run out bZ4x går noe bedre enn forventet, takket være dedikert fokus fra dere!


Toffo hadde 2/3 april det årlige strategi møte med TNO, hvor vi diskuterte mange vitale saker. Blant annet:


  • Generell drift og lønnsomhet hos Toyota forhandlere

  • Varebil segmentet

  • Den digitale kundereisen på servicemarkedet

  • Håndtering av garantiarbeid

  • Økte kostnader i 2025- hvor går vi?



NYHETER DEN SISTE MÅNEDEN:

LØNNSOMHET HOS TOYOTA FORHANDLERE


I forhold til andre merker har Toyota forhandlerne stabile driftsresultater, men vi er noe bekymret fordi vi har en nedadgående kurve.


Det er mange årsaker til det, nybilmarginene som er lavere, og krevende variabel margin, samtidig som varebil segmentet er spesielt utfordrende. Lønnsomheten på ettermarkedet er også fallende, med mindre «olje» og skruing. Og slik vil det fortsette. På toppen av dette opplever vi økte kostnader over alle deler av driften. Vi diskuterte dette inngående og hvor det er mulig å påvirke og hvor det er premisser som vi ikke får gjort noe med.



ree

VAREBIL SEGMENTET


Dette er som alle vet et ekstremt krevende marked, med svært tøffe konkurrenter både på pris og restverdier. Fundamentalt sett har Toyota forhandlerne rigget seg med solide ressurser på dette området, ref. tidligere volum estimater, mens realiteten idag er at volumet er begrenset, og vi er ikke i nærhetene av å få uttelling i forhold til de resursene vi legger ned. I tillegg har vi mange utfordringer med «stellantis» produktene, hva gjelder garanti arbeid, leie/lånebiler ut til kundene, delevent, etc etc. Varebil som et business case slik det er nå, er ikke lønnsomt. Dette la vi frem regnestykker på og forklarte inngående, og som Toyota Norge lyttet til og tar alvorlig.



ree

DEN DIGITALE KUNDEREISEN PÅ SERVICEMARKEDET


Nå har vi brukt mye tid og ressurser på dette prosjektet, og vi er veldig nære mål. Utfordringen nå handler mest om implementering. Veldig mye ligger til rette, men for å lykkes med implementering kreves det en sjef som er ansvarlig fra TNO, og en som er ansvarlig hos forhandler. Toffo er ikke fornøyd med implementering av dette, og vi vet TNO er heller ikke fornøyd. Ting tar for lang tid. Toffo sitt hovedbudskap til TNO er at de må dedikere en ansvarlig som følger opp utrulling ute hos forhandler. Vi vet at alle som er i gang hos forhandlerne opplever enda bedre prosesser og smidigere kundeprosesser.



ree


HÅNDTERING AV GARANTI ARBEID


Andelen garanti arbeid har økt, stort sett drevet av «stellantis» produktene. At det er noe mer garanti arbeid når det kommer et nytt produkt er ikke unaturlig, men økningen generelt sett de siste 18 mnd er for høy. I tillegg har vi avdekket at vi bruker mye mer tid på garanti jobbene enn vi får betalt for. Problemet er noe mer nyansert, fordi dette kan handle om at tidsestimatene fra Toyota per jobb, ikke er reell. Eller at man får betalt mindre enn den tiden de faktisk estimerer. Toffo har dypdykket sammen med Jæger i dette, og fortsetter det arbeidet, for å jobbe konstruktivt mot TNO på dette. Erfaringen til nå, er at det er avvik som vi må gjøre noe med.



ree

ØKTE KOSTNADER


For 2025 opplever vi økte kostnader over hele fjøla. IT står for ca 15%, Bilforsikringer ca 20%, andre forsikringer ca 15%, lønninger estimerer vi til 3.5-5%, husleie ca 5%. Dette strammer opp hele driftsresultatet. Spørsmålet er hvor vi kan kutte kostnader? Automatisering på servicemarkedet vil ikke gi super mye kutt i kostnadene. Vurderingen alle må gjøre er å se på de strukturelle kostnadene. Det som potensielt kan veie mest opp er høyere salgsvolum. Vi må og bør selge et høyere volum av biler.



ree

FREMOVER


Vi er rigget for å selge mer biler, og vi har kanskje det beste forhandlernettet i Norge. Selv om det er mange utfordringer, lavere marginer og høyere kostnader, har vi også en svært solid grunnmur, en svært god kultur, og meget lojale kunder, samt 15 nye elbiler som kommer mot 2027. Grunnlaget for videre drift er tilstede.

 


God påske!!


PÅ VEGNE AV TOFFO

Glenn



ree

 
 

© 2025 TOFFO AS

bottom of page