NYHETSBREV FEBRUAR 2025
- Glenn Stenholm
- Feb 1
- 3 min read
Updated: Aug 20
KJÆRE KOLLEGAER
Vi er godt i gang med 2025, og holder oss på pallen når det gjelder salg.
Men, det er krevende der ute, og selv om vi får flere produkter inn i porteføljen, har vi stort sett 2 jordbær vi må holde fokus på med bZ og Proace inntil videre.
Det er spesielt Proace som er utfordrende med attraktive konkurrenter. MEN, vi får konsentrere oss om vår butikk og våre kunder, og sørge for at de tar det smarteste valget, ved å velge Toyota!
NYHETER DEN SISTE MÅNEDEN:
REKLAMASJONSTIMEPRIS!
Alle har sendt søknad om ny reklamasjonstimepris- det er veldig bra!!

Prisjusteringer Deler & Tilbehør- Maksimal priser er nå implementert.
200.000 priser totalt er revidert
45.000 aktive priser er oppdatert
Mål → Opprettholdt forhandlermargin
Mål → 20-30% premium over IAM
Økt priser der det er mulig
Fortsatt gjenstående arbeid:
Pågående benchmark mot EUCON data
TME starter CNS prisbenchmarking i April
Analyser viser noen utilsiktede prisendringer – arbeid med dette pågår
TN har mottatt eksempler fra forhandlere – fortsett å send inn eksempler som er «utafor»
En kategori med utfordringer er calipere – arbeid pågår
Utfordringer med Proace bremser
Flere priser er allerede korrigert
Delmål → Korrigere utilsiktede prisendringer
Innføringen av maksimalpriser skal ikke gå utover lønnsomheten til forhandleren i dette forretningsområdet. Det er flere underlige priser nå, og vurdering/justering av disse kommer til å fortsette i tiden som kommer.

Bruk av brukte deler er bra for alle;
kunden, forhandleren og planeten.
SAMARBEIDSAVTALE BRUKTE SKADEDELER er inngått med Bil1Din! De er nå vår foretrukne partner for brukte skadedeler. TN avtalen omhandler kvalitet og standarder.

STRATEGIMØTE TOFFO – TNO/TFS 2-3 APRIL
Vi skal ha det årlige strategimøte 2/3 april med TNO/TFS. Agendaen i år blir enda mer dedikert til lønnsomhet, forhandlerdrift og kostnadsstruktur enn tidligere hvor det agendaen har vært bredere.
- Vi vil spesielt diskutere:
- Fortjeneste på nybil avdelingen
- Maksimalpriser deler& Tilbehør
- Økte kostnader over hele linja
Vår premissgiver med forhandlerkontrakten er enda tydeligere- og navigerer oss. For dette strategimøte er det viktig at Toffo konsentrerer seg om dybden og dedikerer diskusjonene til forhandlerlønnsomhet, med mål om å sikre Toyota posisjon i Norge inn i fremtiden.

FORHANDLERBETINGELSER 2025
Toffo har hatt noen runder med TNO om forhandlerbetingelsene for 2025. Det er ingen kvantative endringer hva gjelder PMS systemet eller margin modellen. Det er flere kvalitative kriterier, dog ingen dramatiske endringer.
Når det gjelder finansprovisjon, gjelder også «re-leasing» produktet som tellende finansprodukt.
Ved kjøp av deler, så er kvalifiseringsbeløpet 2650,- (opp kun 150,-). Brukte deler inkluderes ikke. TNO forventer at det kjøpes noe brukte deler, derfor er beløpet kun økt med 150,- Skulle det vise seg at kjøp av brukte deler «tar av», blir det gjort en re-vurdering av kvalifiseringsbeløpet fra TNO.
Det å ha minimum 50% diagnose teknikere, vil stå som en standard. Om det er forhandlere som kommer i en situasjon hvor mange plutselig slutter etc, og nye er i gang med kursing, men man ikke er oppe på 50%, så gjøres det en vurdering.
Alle demobiler skal være tilknyttet Toyota Charging Network (TCN). Merk at det er forskjell på TCN kort og Laddelkort (som er et fullverdig ladekort med betalingsløsninger). Man trenger ikke Laddelkort til alle demobiler, det holder med TCN.
Forhandlerbetingelsene kommer ut ila svært kort tid. Ikke nøl med å ta kontakt om det er spørsmål vedrørende betingelsene.

Best practice fra Toyota Oslo;
MANGFOLD & KULTUR PÅ AGENDAEN!
Toyota Oslo har 198 medarbeidere og 45 lærlinger, med hele 29 ulike nasjonaliteter. Med dette som bakteppe, har Daglig leder Glenn Haugerud iverksatt et mangfold og kultur prosjekt, med mål om å omfavne begge deler, og med mål om å skape felles verdier og gå i samme retning.
- Det er ikke noe alternativ til å omfavne mangfoldet. Antall nasjonaliteter kommer bare til å øke, sier Haugerud til Bilnytt.
For å få til best mulig inkludering har Toyota Oslo gjennomført et kulturprosjekt og etablert en kulturgruppe som skal bidra positivt i organisasjonen.
Sammen med de ansatte i kulturgruppa og de tillitsvalgte har de gått gjennom 200 post-it-lapper for å lage Toyota Oslos leveregler:
Etter nøye gjennomgang har de kommet frem til seks leveregler i prioritert rekkefølge, som gjelder alle som jobber ved Toyota Oslos avdeling på Økern:
Vi hilser med et smil
Vi viser respekt for hverandre
Vi bruker et vennlig språk
Vi skryter av hverandre
Vi veileder positivt
Vi hjelper hverandre

All honnør til Toyota Oslo som går foran som et eksempel med mangfolds arbeid i en ellers konservativ bransje.
PÅ VEGNE AV TOFFO
Glenn




