top of page
Search

NYHETSBREV JUNI 2025



SAMMEN I MOTVIND – STYRKET FOR FREMTIDEN



ree


KJÆRE KOLLEGAER


Mange av oss gikk inn i 2025 med håp om å se volumvekst etter et krevende 2024. Nå vet vi at også dette året bringer med seg betydelige utfordringer – og kanskje enda større krav til vår evne til å tilpasse oss.


Det er viktig å huske at mange av de bakenforliggende årsakene er utenfor vår kontroll. Både vi som forhandlere og Toyota Norge står i samme båt, og leveringssituasjonen påvirkes i stor grad av globale forhold utenfor Toyotas rekkevidde.


Men midt i dette er det én ting som fortsatt er i våre hender:

det vi gjør – her og nå.


Vår jobb er å skape gode kundeopplevelser og sikre nye kontrakter. Ikke minst, å gjøre ettermarkedet til en stabil og lønnsom bærebjelke i forretningen.


ree
ree

ET HALVT ÅR MED STORE MULIGHETER – OG KLARE VERKTØY


Den digitale kundereisen på ettermarkedet er nå klar for bred utrulling. Mange av dere er allerede godt i gang, mens andre står ved startstreken. Verktøyene er tilgjengelige – og tiden er inne for å utvikle og tilpasse prosessene lokalt. Dette er en av de viktigste investeringene vi kan gjøre for kundetilfredshet og effektivitet i månedene som kommer.


TOFFOS HOVEDPRIORITERINGER FØR SOMMEREN:

LCV BUSINESS CASE – MÅ BLI LØNNSOMT


På strategimøtet med TNO i april løftet vi utfordringene i LCV-segmentet. Med svak marginstruktur, tøff konkurranse, høye kostnader til bemanning og demobilpark, er lønnsomheten rett og slett ikke god nok.


Toffo forventet konkrete forbedringer:


  • Reduksjon i krav til demobiler – blir redusert

  • Revurdering av bemanningskrav - blir redusert

  • Økt støtte i fleet-segmentet – det kommer økt støtte


TNO har lyttet til oss, og vi har bedrede vilkår, men vi er ikke i mål. Vi fortsetter arbeidet i hele verdikjeden i dette segmentet.

 

ree

GARANTIHÅNDTERING OG LEIEBILVILKÅR –

RETTFERDIG BETALING FOR FAKTISK ARBEID


Toffo og Jæger har gjennomført grundige analyser som viser store avvik:


  • Vi får ikke betalt for diagnose

  • Normert tid er for lav på mange jobber

  • Leiebil ved garantiarbeid dekkes dårligere enn hos konkurrentene


Vi mener dette er urimelig – og det vil vi ha endret. Dette arbeidet fortsetter for fullt etter ferien i tett samarbeid med TNO.


ree

FLEET-SATSNING – MER STRUKTUR OG STYRKE I SALGSARBEIDET


Sammen med TNO styrker vi samarbeidet om fleet. Ny ressurs er på plass hos TNO, og både prosesser og avtaleverk vurderes. Her ligger det fortsatt et betydelig forbedringspotensial, og vi er tett på.



ree


NY RESTVERDIAVTALE – MER STRUKTUR OG STYRKE I SALGSARBEIDET


Vi nærmer oss en god løsning:


  • Forhandlere skal kunne kjøpe én og én bil, ikke hele porteføljer

  • Ingen gebyrer for biler man ikke tar

  • Felles ansvar for god håndtering av innkommende biler


Vi er ikke helt i mål – men vi er på rett vei.



“Where there is no standard

there can be no Kaizen.”

~Taiichi Ohno, Father of the Toyota Production System


ree

HVA SKJER ETTER SOMMEREN


Alle sakene følges opp med egne arbeidsmøter mellom Toffo og TNO. Vi holder dere løpende orientert.Det viktigste nå er at vi står samlet – og handler der vi har mulighet.



ree

*

Vi ønsker alle en velfortjent sommerpause!

 

Toffo ønsker alle kolleger i forhandlernettverket en riktig god sommer. Ta deg tid til å hente deg inn, nyte fridagene – og samle kraft til høsten som kommer.



Når vi er tilbake, handler det om én ting:


Å fokusere på det vi faktisk kan gjøre noe med – i salg og ettermarked.



Takk for innsatsen så langt!


PÅ VEGNE AV TOFFO

Glenn



ree

ree

 
 

© 2025 TOFFO AS

bottom of page