NYHETSBREV NOVEMBER 2025
- Glenn Stenholm
- Oct 31, 2024
- 3 min read
KJÆRE KOLLEGAER
Vi har lagt solid oktober bak oss. Med 761 biler er bZ4X landets mest solgte personbilmodell i oktober.
Piotr uttaler til Bilnytt at han ser tegn til bedring.
En stor takk går til alle våre dyktige forhandlere og til kundene som har vist oss tillit, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge. Så langt i 2024 har vi registrert 11.495 personbiler.
Salget og ordreinngangen hittil i år har vært noe høyere enn vi så for oss ved nyttår, og det er tegn som tyder på at vi går mot bedre tider, sier Piotr Pawlak.
Piotr vet, i likhet med Toffo, at det er en kamp hver eneste dag ute hos dere, og som dere langt på vei vinner. Det er sterkt levert i oktober!
Andre saker vi har jobbet med i Toffo den siste måneden:

NY FORHANDLER KONTRAKT
Vi gjennomførte eiermøte mandag 4 november. Vi gjennomgikk arbeidet vi har lagt ned foreløpig med forhandlerkontrakten, og hvilke endringer som vi har fått til. Og gått gjennom mindre og større punkter som kan være krevende. Totalt sett, er det ingen stor dramatikk. Veldig mye er likt, men den nye er lengre, tydeligere og litt strammere.
I Norge får alle forhandlere fornyet kontrakt, slik er det ikke i f.eks Sverige og Finland, der flere mindre forhandlere ikke får fornyet kontrakt. Men, de får et press på seg med å konsolidere med noen større.
I Danmark har alle fått fornyet kontrakt. Og det vil også alle i Norge få. Toffo anbefaler alle forhandlere å signere den nye kontrakten.
Toyota Norge regner med å sende ut de nye kontraktene ila den neste uken.
Advokat Molteberg Nilsen og jeg er ekstra på vakt de neste ukene for alle forhandlerne vedr kontrakts spørsmål.

JUSTERET, OPPDATERT, GARANTI TIMEPRIS
Det er noen FH som ikke har meldt inn oppdatert garantitimepris hvert år. Og som selvsagt henger etter en «normal» pris utvikling på garanti arbeid. Dette har vært en sak vi har tatt opp i flere år, senest sist styremøte. Etter sterkt trykk og press, har TNO/TME sagt at de er åpne for en justert timepris, som er oppdatert ifht 2024 timepriser, hos den det gjelder. EMU har sparret med TNO om en tilnærming og hva som må dokumenteres og meldes inn når det søkes om ny timepris.
Dette kan man gjøre ifbm den årlige justeringen som skjer etter nyttår. Det er meget tilfredsstillende at vi endelig har fått med Toyota på dette!
Alle som mener de ikke har «riktig» timepris kan søke, da med selvsagt godt dokumentert underlag.

BEDRING I LEIEBILVILKÅR VED GARANTI ARBEID
Dette er fortsatt i prosess. Dette handler i bunnen om forbrukerkjøpsloven og hva kunden egentlig har ŕett til. Loven kan tolkes begge veier, dvs at kunden ikke har rett før over 7 dagers ventetid, mens den på den andre siden, kan tolkes slik at kunden har rett til bil/leiebil fra dag 1.
Vi kommer tilbake asap på dette arbeidet.

LCV MARGINER
Dette markedssegmentet er svært tøft, og vi har utfordret TNO på våre forretningsbetingelser på dette området. Dette har ikke vært en lett sak,
men det har resultert i bedre vilkår for forhandlerne,
som TNO vil beskrive i detalj litt senere.

FORTSATT MANGE DAGER TIL JULAFTEN
....OG NYTTÅRSAFTEN
Selv om julekalenderne florerer i butikkene, er det mange dager vi skal gjøre kundene fornøyde, før vi fyrer av rakettene 31. desember.
Og det europeiske forhandlermøte i Lisboa (4-5 des) blir svært spennende med tanke på hva som kommer av produkter og når.
PÅ VEGNE AV TOFFO
Glenn




