top of page
Search

NYHETSBREV SEPTEMBER 2025





ree


KJÆRE KOLLEGAER



Lyset i tunnelen er 2026.


Vi går inn i en tøff høst. Forsinkelsen på den nye bZ-modellen er det siste vi trengte nå – og timingen kunne ikke vært verre. Samtidig forstår vi at Toyota ønsker å levere produktet med de nyeste programvareoppdateringene.



TOFFO har jobbet aktivt med tiltakspakker, økte bonuser og kommunikasjon. Ingen synes dette er gøy, men vi står i det sammen. Prognosen for 2025 peker på rundt 14.000 nye biler – langt under forventningene. Men 2026 gir oss et nytt håp: 23.000 biler er anslaget. Det er dit vi skal, og det er dit vi retter fokus.


ree
ree

EUROPAS STØRSTE KLARGJØRINGSSENTER ÅPNET PÅ FISKUM 


Midt i de kortsiktige utfordringene kommer et lysglimt: Bauda har åpnet et gigasenter på Fiskum, med kapasitet til å håndtere 10.000 biler årlig.


Dette er et sterkt signal om troen på Toyota som merkevare – og en investering i bedre prosesser, økt kundetilfredshet og frigjort kapasitet på verkstedene.


På Fiskum håndteres blant annet:

  • Teknisk og kosmetisk klargjøring

  • Utstyrsmontering og varebilinnredning

  • Batteritesting og understellsbehandling

  • Vask, polering og lakkforsegling

  • Logistikk og distribusjon


ree


FORHANDLERRESULTATER –TOYOTA ER PÅ TOPP!


På årets generalforsamling delte vi resultater, og utviklingen bekymrer oss. Men tallene fra Bilnytt viser noe viktig: Toyota-forhandlerne er fortsatt best i klassen.

Resultatmarginer 2024 vs. 2023:


ree

 

Dette er historie – ikke noe vi kan navigere etter. Men det viser at vi har en grunnmur

som tåler uvær.

 

ree

SERVICE OG ETTERMARKED


Vi jobber systematisk med garantihåndtering:

  • Flate rate-tider

  • Rett betaling for utført arbeid

  • Erstatningsbiler fra dag 1


Disse sakene tas videre til EMU-møtet 17. september.


I tillegg fikk prosjektet Den digitale kundereisen en sterk start med kick-off 21. august, der over 100 deltok. Nå starter implementeringen – med daglig leder hos hver forhandler som nøkkelperson.



ree


VAREBIL & FLEET – ENDA VIKTIGERE I HØST


Med lavere volum på personbiler blir varebil og Fleet avgjørende. Vi har presset på for bedre vilkår:


  • Lempede krav til demobiler og bemanning

  • Økt bonus på varebil (innført denne uken)

  • Krav om erstatningsbil fra dag 1 ved garantiarbeid – på lik linje med andre kunder



ree


“Everyone says Toyota is the best company in the world, but the customer doesn't care about the world. They care if we are the best in town, or not.

That's what I want to be.”


~Akio Toyoda



*

T A K K ! !



Vi vet dette er krevende tider. Men vi vet også at vi har en merkevare og et fellesskap som tåler stormen. Takk for alle innspill, og takk for innsatsen hver eneste dag – for kundene, for medarbeiderne, og for Toyota.

Vi jobber med en av verdens sterkeste merkevarer – og vi vet: 

det blir bedre tider fremover.



PÅ VEGNE AV TOFFO

Glenn



ree


ree

 
 

© 2025 TOFFO AS

bottom of page